Nemrég Finnország radikális oktatási reformra határozta el magát: megszűntetik a tantárgyakat, amelyek helyett úgynevezett jelenség-alapú oktatás lépne életbe. Ez lényegében annyit tesz, hogy a megszokott modell helyett adott témák szerint tanítanának, Helsinki fejlesztési vezetője, Pasi Silander szerint így alkalmazkodva a modern társadalmi és piaci igényekhez. A kezdeményezés a fővárosból indult, de a tervek szerint 2020-ra egész Finnországban megvalósul az új rendszer.

Az új rendszer nem is annyira új, hisz két éve a fővárosi iskolák tizenhat évesei között általánosan használják, illetve bizonyos időintervallumra, 1-1 hétre az ország más intézményeiben is gyakorolták, így a módszer nem volt teljesen ismeretlen a diákok és tanárok számára. Ennek ellenére sok pedagógus kétkedve fogadta az ötletet, hiszen nyilvánvalóan a megszokott modell szerint 1-1 tantárgyra specializálódtak, azonban az eddigi tapasztalatok szerint nagyon is alkalmazkodó képesek. A témaközpontú tanárokon a „közös tanítás” szellemében akár több oktató is segítheti a diákokat, valamint mindezt megelőzően a pedagógusok speciális továbbképzést is kapnak.

El lehet gondolkodni azon, hogy egy hasonló kezdeményezés miként szuperálna nálunk; e ponton kell megjegyezni, hogy elsősorban tőkebiztos, az oktatás terén is eleve kiemelkedő országokban lenne létjogosultsága egy ilyen áttörő újításnak. Finnország évről évre az élvonalban végez a PISA-felméréseken (a nemzetközi tanulói teljesítménymérés programja), amely szerény kis országunkról kevéssé mondható el, egyelőre. Azonban, ha egyszer megadatnak számunkra is azok a társadalmi, gazdasági, és politikai feltételek, amelyek ezt lehetővé tennék, egy hasonló modell egészen új távlatokat nyithatna. Talán társadalmi előnyein túl egy újfajta, szélesebb körű intellektualitás kezdete is lehet?

 

Molnár Balázs „Bala”

 

Források:

eduline.hu

kép: independent.co.uk